Pääasia että lapsi on terve


Olisihan se hienoa jos me kaikki voitaisiin saada vain terveitä lapsia. Sitä vain usein toivotaan tyttöä tai poikaa. Ja joskus muistetaan lisäksi toivoa, että olisipa terve. Entä kun ei olekkaan terve. Sitä näin kahden erityisen saaneena miettii, että ei se pääasia ole edes, että lapsi on terve. Mikä se pääasia sitten on?

Terve lapsi on siunaus. Sairas lapsikin on siunaus, vaikka joskus on itse miettinyt onko tämä oma elämä yksi kirous. No ei ole. Tämä elämä on raskas ja opettava, mutta silti siunaus.

Mä olen saanut terveen lapsen ja sairaat kaksoset. Enää en ajattele, että pääasia on terveys. Pääasia on onnellisuus ja rakkaus. Konsta oli todella sairas, mutta niin onnellinen. En ole ennen tavannut yhtä tyytyväistä ja iloista vauvaa. Vaikka olisi ollut kuinka rankkaa niin aina hän jaksoi hymyillä. Joka päivä sain nähdä iloa ja onnea, sekä tuntea sunnatonta rakkautta.

Mitä sitten jos vielä joskus mulle raskaus suotaisiin ja nähtäisiin ettei lapsi ole terve? Nyt yhden kokonaisen erityismatkan läpi käyneenä ja toisen keskeneräisen nähdessäni en usko enempään pystyväni, jos voisin valita. Koskaan ei voida tietää täysin, mutta meidän kohdalla enemmän voitaisiin seuraavalla kerralla tutkia jos sellainen tulisi.

Jokaisen pienen elämän pääasia on onnellisuus ja rakkaus. Se että elämä on hyvä oli se minkä pituinen tahansa. Jokainen pieni ihminen joka tänne maailmaan syntyy on arvokas ja ansaitsee parasta. Joskus voidaan valita annammeko elämän ja joskus elämä päättää meidän puolesta.

Konsta ja Peppi päätti meidän puolesta. Toivon, ettei mun koskaan tämän jälkeen tarvitsisi itse päättää. Niin vaikea ajatella, että täytyisi sanoa, ettei musta ole enää useamman erityisen äidiksi, jos päätös eteen tulisi. Ehkä mä saisin olla itsekäs ja valita etten pysty enempään. Niinhän mä olisin aikaan jo valinnut jos meille olisi valinta annettu. Siihen ihminen pystyy mihin on pakko. Mutta jos ei olisi pakko pystyä niin pystyisikö sitä.

Mä olen niin onnellinen, ettei mun aikanaan tarvinnut valita. Mä sain synnyttää kaksi ihmettä. Mä sain nähdä yhden kokonaisen ja onnellisen elämän. Nyt jatkan vielä kahden pienen elämän kasvamista, joista toinen on varmasti todella haastava. Olisihan se hienoa ehkä saada vielä yksi terve lapsi joskus, jos se onni suotaisiin. Tai ehkä tää on just hyvä näin. Ehkä mun on hyvä näin terveen, enkelin ja erityisen äitinä.

Kommentit

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

28.3.2019

Hiljaiseloa

Tyhjä paikka